ZP.271.10.PN.2.2020
Dotyczy: Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą: „Zakup biletów miesięcznych dla uczniów Szkoły Podstawowej im. J. Brzechwy w Dmosinie i Szkoły Podstawowej w Kołacinie w roku szkolnym 2020/2021”
W związku z otrzymanym zapytaniem do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w prowadzonym postępowaniu przetargowym w trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie zamówienia pn.: „Zakup biletów miesięcznych dla uczniów Szkoły Podstawowej im. J. Brzechwy w Dmosinie i Szkoły Podstawowej w Kołacinie w roku szkolnym 2020/2021” Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 2, w związku z art. 38 ust. 1 pkt. 3) ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 1843z późn. zm.) przekazuje treść zapytań wraz z odpowiedziami:
Pytanie 1
Proszę o podanie przedziału czasu, kiedy Zamawiający przewiduje termin podpisania umowy?
Odpowiedź: Szacujemy, że umowa zostanie podpisana na przełomie miesięcy styczeń– luty 2021r.
Pytanie 2
W SIWZ Zamawiający w Rozdziale 3 pkt. 2.8 umieścił zapis „Godziny przyjazdu i odjazdu
są godzinami orientacyjnymi i mogą ulec zmianie w zależności od godzin funkcjonowania danej szkoły” co wskazuje, że wymaga aby dowozy i odwozy uczniów odbywały się w ramach Regularnego Specjalnego Przewozu Osób, jednakże zapis w Rozdziale 3 pkt. 2.3 wskazuje na Regularny Przewóz Osób za sprawą przytoczenia ustawy Dz. U. 2048 poz. 295.
Należy pamiętać, że w przypadku Regularnego Przewozu Osób z przewozów mogą korzystać wszyscy, tj. pasażerowie nie będący uczniami a chcący skorzystać z połączenia. Dodatkowo przewozy muszą odbywać się zgodnie z rozkładem jazdy zgłoszonym do Zezwolenia na Regularny Przewóz Osób, a więc nie ma możliwości wprowadzenia dynamicznych zmian w zależności od pracy Szkół.
Według Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 kwietnia 2019 r. I GSK 1216/18
w przypadku przewozów w ramach Regularnego Specjalnego Przewozu Osób przewoźnik nie może ubiegać się o dopłaty z tytułu stosowania ustawowych uprawnień do ulgowych pasażerskich przejazdów autobusowych.
Proszę o udzielenie czy zamawiający wymaga aby dowozy i odwozy uczniów odbywały się w ramach Regularnego Specjalnego Przewozu Osób czy Regularnego Przewozu Osób.
Odpowiedź: Ulega zmianie Rozdział 3 ust. 2.8 SIWZ, który otrzymuje brzmienie:
„2.8. Szczegółowy opis tras zawarty jest w załączniku nr 7 do niniejszej SIWZ. Zamawiający wymaga, aby w ramach kursów regularnych przewozy dzieci i młodzieży szkolnej realizowane były na trasach komunikacyjnych według rozkładu skorelowanego z godzinami rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z planów lekcji obowiązujących w roku szkolnym 2021.”
Pytanie 3
W przypadku Regularnego Przewozu Osób zatrzymywanie autobusów odbywa się jedynie
na przystankach wyznaczonych zgodnie z rozkładem jazdy, których szczegóły techniczne oraz sposób administrowania określa Ustawa o Publicznych Transporcie Zbiorowym. Proszę o odpowiedź, jako że Gmina Dmosin jest Organizatorem publicznego transportu zbiorowego czy przystanki są w pełni przygotowane (m.in. oznakowanie, tabliczki z rozkładem) oraz jakie są opłaty za korzystanie
z przystanków?
Odpowiedź: Wykaz przystanków komunikacyjnych znajdujących się na terenie naszej Gminy określa Uchwała Rady Gminy Dmosin nr XV/117/12 z dnia 27 czerwca 2012 r. w sprawie określania warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych w transporcie drogowym, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Dmosin. Przystanki pozostające w zarządzie Gminy Dmosin definiowane są zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r.
o transporcie drogowym, natomiast oznakowane są zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym.
Natomiast wykaz przystanków powiatowych oraz wojewódzkich umieszczonych na terenie Gminy Dmosin określone są w poniższych uchwałach:
- Uchwała Rady Powiatu Brzezińskiego nr X/59/19 z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie powiatu brzezińskiego, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Brzeziński oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków (Dz.Urz.Łódzk.2019.4014).
- Uchwała Sejmiku Województwa Łódzkiego nr XX/307/20 z dnia 15 września 2020 r. w sprawie określania przystanków komunikacyjnych, stanowiących własność Województwa Łódzkiego, zlokalizowanych w ciągu dróg wojewódzkich oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków (Dz. Urz. Łódzk.2020.5333).
Pytanie 4
W celu przygotowania oferty Wykonawca do wyliczeń opiera się o wszystkie zawarte informacje
w SIWZ (również w umowie). W tym przypadku Zamawiający w Formularzu Oferty określa,
że wyliczenie kwoty oferty ma wynikać z wyliczenia: cena biletu miesięcznego brutto: …… zł x ilość biletów w miesiącu: 195 uczniów x 6 miesięcy zaś w Rozdziale 13 pkt 4 Zamawiający określa, że „Cenę oferty należy wyliczyć w następujący sposób: cena biletu miesięcznego brutto x 125 (ilość biletów
w miesiącu) x 10 miesięcy.”
Proszę o określenie ilości uczniów/biletów miesięcznych do oszacowania Wartości Przedmiotu Zamówienia.
Odpowiedź: Ulega zmianieRozdział 13 pkt 4 SIWZ, który otrzymuje brzmienie:
„4. Cenę oferty należy wyliczyć w następujący sposób: cena biletu miesięcznego brutto x 195 (ilość biletów w miesiącu) x 5 miesięcy.”
Pytanie 5
Zamawiający w Załączniku nr 6 – Wzór umowy w § 2 pkt 5 umieścił zapis: „Wykonawca zapewnia bezpieczny przewóz, ubezpiecza pojazdy (autobusy) i pasażerów od wszelkich szkód powstałych podczas przewozu i pozostających w związku z przewozem oraz zapewnia opiekuna dzieci na każdej trasie” zaś w § 3 pkt 6 umieścił zapis „Wykonawca w celu zapewnienia bezpieczeństwa przewożonych uczniów na poszczególnych trasach zapewnia bezpłatny bilet dla opiekunów zatrudnionych przez Zamawiającego w celu sprawowania opieki i utrzymania porządku podczas wykonywania przewozu. Obecność opiekuna jest obowiązkowa w każdym pojeździe”
Według powyższych zapisów opiekuna zapewnia Wykonawca lecz Zatrudnia go Zamawiający. Proszę o podanie warunków zatrudniania opiekuna zapewnionego przez Wykonawcę.
Odpowiedź:
Zapewnienie opiekuna jest po stronie Zamawiającego. Jednocześnie zmianie ulega zapis § 2 ust. 5, który otrzymuje brzmienie: „5. Wykonawca zapewnia bezpieczny przewóz, ubezpiecza pojazdy (autobusy) i pasażerów od wszelkich szkód powstałych podczas przewozu i pozostających w związku z przewozem.”
Pytanie 6
Zamawiający w Załączniku nr 6 – Wzór umowy w § 3 pkt 1 wymaga oznakowania pojazdu stosownie do charakteru świadczonych usług. Proszę o określenie jakim charakterem usług będzie dowóz i odwóz uczniów na podstawie zakupionych biletów miesięcznych.
Odpowiedź: Zapisy § 3 pkt. 1 nie zawierają wymogów oznakowania pojazdów stosownie
do charakteru świadczenia usług.
Ulega zmianie Załącznik nr 6 – wzór umowy § 3 ust. 2, który otrzymuje brzmienie:
„2. Wykonawca wykona przedmiot umowy taką ilością pojazdów (autobusów), aby zapewnić miejsce siedzące każdemu uczniowi w trakcie przewozu. Pojazdy powinny być sprawne technicznie oraz dopuszczone do ruchu według przepisów o ruchu pasażerskim.”
Pytanie 7
W związku, że w obecnej sytuacji spowodowanej stanem pandemii na podstawie wstępnych zapowiedzi ze strony Premiera Mateusza Morawieckiego można zakładać, że po okresie ferii zimowych
do nauczania stacjonarnego powrócą klasy 1-3 zaś bliższy termin powrotu do szkół klas starszych nie jest określony to z zapisów SIWZ zgodnie z Art. 35.1. PZP wynika, że zakładane 195 biletów miesięcznie przez 6 miesięcy lub 125 biletów miesięcznych przez 10 miesięcy dotyczy właśnie uczniów klas najmłodszych czyli 1-3.
W zapisie SIWZ Rozdział 18 pkt 7.1 Zamawiający dopuszcza dokonanie zmian postanowień zawartej umowy „W uzasadnionych przypadkach, gdy zajdzie konieczność wprowadzenia zmian wynikających z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy” w tym przypadku rzeczywiście nie można przewidzieć kiedy do szkół wrócą klasy 4-8 lecz Wykonawca powinien być poinformowany do jakiej ilości może wzrosnąć ilość przewożonych uczniów, gdy do Szkół wrócą wszyscy uczniowie. Według pobieżnych wyliczeń Zamawiający przewiduje, że po powrocie do szkół starszych klas korzystać z przewozu może blisko 400 lub 300 uczniów w zależności od założeń w SIWZ. Taki przyrost jest bardzo ważny w oszacowania zdolności technicznych Wykonawcy. Zgodnie z PZP Zamawiający przygotowując SIWZ musi z pełną starannością oszacować wartość, w tym przypadku ilość zapotrzebowania na bilety w dniu rozpoczęcia realizacji umowy oraz zaplanować zapotrzebowanie przez cały okres trwania umowy, by w sposób świadomy nie wprowadzić w błąd np. przez zawyżenie zapotrzebowania co skutkowało by nieprawidłowym wyliczeniem przez Wykonawcę w szczególności usług, gdzie przeważającą wartością kosztów ponoszonych przez Wykonawcę są koszty stałe.
Proszę o określenie maksymalnej liczby uczniów po powrocie do nauczania stacjonarnego klas 4-8 przy założeniu, że 195 lub 125 są to uczniowie klas 1-3.
Pytanie 8
Według SIWZ Zamawiający wymaga od Wykonawcy zatrudnienia co najmniej 3 kierowców na umowę o pracę. W 2021 koszt zatrudniania 3 osób przy wynagrodzeniu minimalnym to dla pracodawcy ponad 10 000 złotych. Do tego koszty ubezpieczenia pojazdów, podatek drogowy, przeglądy dają łącznie blisko 12 000 zł kosztów stałych (bez paliwa i eksploatacji pojazdów) bez względu na ilość wykonywanych przewozów.
Z powodu, że uruchomienie jest według tras i rozkładów podanych w SIWZ wskazuje, że w 95 % podróżnymi będą uczniowie wymienionych w SIWZ Szkół proszę o określenie minimalnego zapotrzebowania na bilety miesięczne poniżej których, z powodu braku opłacalności Wykonawca będzie mógł zażądać od Zamawiającego dopłat celem pokrycia strat lub czy Wykonawca będzie mógł zawiesić realizację umowy lub ją rozwiązać. Oszacowanie minimalnej ilości biletów zgodnie z Art. 32.1.PZP.
Odpowiedź na pytanie 7 i 8: Na dzień publikacji niniejszego przetargu szacowana liczba dowożonych uczniów wynosi 195. Gmina jako zamawiający określając powyższe dane brała pod uwagę aktualny stan wszystkich uczniów (w tym: dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz uczniowie klas I – VIII szkół podstawowych) dowożonych na ostatni dzień zajęć szkolnych we wrześniu 2020 roku. Z uwagi na nieprzewidziane sytuacje w postaci zwiększenia lub zmniejszenia ilości uczniów zapis o możliwości zaistnienia zmiany został naniesiony w Rozdziale 3 ust. 2.2. SIWZ oraz w § 5 ust. 2 Załącznika nr 6 – Wzór umowy. Ostatecznie odpowiadając na zadane pytania Zamawiający określając liczbę 195 uczniów, uznaje ją jako maksymalną, natomiast podanie liczby minimalnej jest niemożliwe. Zakup biletów miesięcznych będzie następował w oparciu o liczbę uczniów, którzy będą uczęszczać do szkół podstawowych na terenie gminy Dmosin w miesiącu – zgodnie z zasadami określonymi w § 7 projektu umowy.
Pytanie 9
Według założeń w Formularzu Ofertowym Zamawiający zakłada, że sprzedaż biletów miesięcznych będzie się odbywać przez 6 miesięcy. Czy jeżeli podpisanie umowy nastąpi w styczniu 2021 i realizacja umowy rozpocznie się przed końcem stycznia 2021 Wykonawca wystawi 195 biletów miesięcznych obowiązujących w miesiącu styczniu?
Odpowiedź: Nie jesteśmy w stanie określić na chwilę obecną jaką decyzję podejmie rząd odnośnie do powrotu dzieci do szkoły po feriach zimowych. Jeżeli wrócą klasy „0” i I-VIII to ilość dzieci dowożonych maksymalnie będzie wynosił 195 uczniów, jeżeli wrócą tylko klasy „0” i I-III to ilość zostanie pomniejszona. Przy założeniu, że wszystkie minimalne terminy określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych zostaną zachowane, jeżeli w wyniku niniejszego postępowania wyłoniony zostanie Wykonawca, z którym umowa zostanie zawarta w styczniu, zakup biletów miesięcznych będzie obejmował również styczeń.
Pytanie 10
Proszę o wyjaśnienie co Zamawiający rozumie przez zapis w Rozdziale 13 pkt 7 „7. Cena nie ulega zmianie przez okres związania ofertą” i czy skorelowany z § 7 pkt 1 w Załączniku nr 6 – Wzór umowy, gdzie Zamawiający umieścił zapis „Za realizację przedmiotu zamówienia Wykonawca otrzyma szacowane wynagrodzenie ryczałtowe” przez co rozumie się, że wynagrodzenie ustalone jest z góry
i nie jest zależne od szczegółowych kalkulacji, czyli Wykonawca bez względu na ilość sprzedanych biletów otrzyma miesięczne stałe wynagrodzenie, tj. 195 x cena biletu lub 125 x cena biletu.
Odpowiedź: Zapis w rozdziale 13 pkt 7 SIWZ, o treści „Cena nie ulega zmianie przez okres związania ofertą” wynika z art. 36 ust.1 pkt 9) oraz art. 85 ust.1 pkt.1) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 1843 z późn. zm.)
W zakresie drugiej części pytania: Zmianie ulega Załącznik nr 6 – wzór umowy § 7 ust. 1, który otrzymuje brzmienie:
„1. Maksymalne wynagrodzenie Wykonawcy za realizację przedmiotu zamówienia wyliczone zostanie według następującego wzoru:
maksymalna ilość biletów miesięcznych 195 sztuk x 5 miesięcy x cena biletu miesięcznego brutto ……….……. zł (słownie: ……………………………..………………) = …………………………….. zł wartość wynagrodzenia brutto (słownie: ………………………)
w tym należny podatek VAT ……% tj. kwota ………………………..
Cena 1 biletu miesięcznego brutto …………….. zł (słownie:…………………………...………..).
Faktyczne wynagrodzenie miesięczne Wykonawcy zostanie ustalone z uwzględnieniem postanowień ust. 2”
Pytanie 11
Czy Zamawiający dopuszcza zmianę (podwyższenie) ceny biletu miesięcznego w przypadku wydłużenia trasy (zwiększenia dziennej ilości kilometrów)?
Odpowiedź: Zamawiający nie przewiduje wydłużenia tras, co miałoby wpływ na cenę biletu miesięcznego.
Odnośnie wszystkich wprowadzonych zmian, zmianie ulegają zapisy w Rozdziale 3 SIWZ
w związku z czym:
- pkt 2 ppkt 2.4. otrzymuje brzmienie: „2.4. Przedmiot zamówienia należy wykonać taką ilością autobusów, aby zapewnić miejsca siedzące każdemu uczniowi w trakcie przewozu. Autobusy muszą być sprawne techniczne, dopuszczone do ruchu według przepisów o ruchu pasażerskim.”
- pkt 2 ppkt. 2.6. otrzymuje brzmienie: „2.6. Wykonawca zobowiązuje się do świadczenia usług przewozowych pozostającym w dyspozycji Wykonawcy transportem na poszczególnych trasach, według ustalonego w porozumieniu z Zamawiającym rozkładu jazdy. Trasy, na których Wykonawca zobowiązany będzie świadczyć usługi przewozowe określone zostały w załączniku nr 7 do niniejszej SIWZ. Kurs autobusu nie może być odwołany. Wykonawca w przypadku awarii musi zapewnić sprawny technicznie pojazd zastępczy maksymalnie w ciągu 2 godzin bez dodatkowej opłaty. Czas podstawienia pojazdu zastępczego stanowi kryterium oceny ofert.”
- pkt2 ppkt. 2.8. otrzymuje brzmienie: „2.8. Szczegółowy opis tras zawarty jest w załączniku nr 7
do niniejszej SIWZ. Zamawiający wymaga, aby w ramach kursów regularnych przewozy dzieci
i młodzieży szkolnej realizowane były na trasach komunikacyjnych według rozkładu skorelowanego z godzinami rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z planów lekcji obowiązujących w roku szkolnym 2021.”
W związku z powyższymi zmianami Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 1843 z późn. zm.) przedłuża termin składania ofert do dnia 15.01.2021 godz. 10:00 w związku z tym termin otwarcia ofert nastąpi w dniu 15.01.2021 o godz. 10:30
Wprowadzona zmiana treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz terminu składania ofert prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu w związku z czym Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 4a pkt. 1) oraz 12a ustawy Prawo zamówień publicznych, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zmianie ogłoszenia oraz zamieszcza zmianę treści ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej.
/-/ z up. Wójta
Arkadiusz Garnys
Zastępca Wójta