Regulamin - archiwum

Regulamin Organizacyjny Urzęu Gminy Dmosin

Załącznik do Zarządzenia Nr 0151/16/2005
Wójta Gminy Dmosin
z dnia 02 maja 2005 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY DMOSIN

1. Rozdział I

1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dmosin, zwany dalej Regulaminem, określa:
1) zakres działania i zadania Urzędu Gminy Dmosin, zwanego dalej Urzędem,
2) wewnętrzną strukturę Urzędu,
3) zasady funkcjonowania Urzędu,
4) zakres działania Wójta, Sekretarza i Skarbnika,
5) zakresy działania poszczególnych referatów i samodzielnych stanowisk pracy w Urzędzie, wyszczególnione w załączniku nr 1 ,
6) schemat organizacyjny Urzędu , wyszczególniony w załączniku nr 2,
7) schemat nadzoru nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi gminy , wyszczególniony w załączniku nr 3,

§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Gminie- należy przez to rozumieć Gminę Dmosin,
2) Radzie – należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Gminy Dmosin,
3) Wójcie, Sekretarzu, Skarbniku, – należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Dmosin, , Sekretarza Gminy Dmosin, Skarbnika Gminy Dmosin .
4) Komórkach organizacyjnych Urzędu – należy przez to rozumieć strukturę organizacyjna wymieniona w rozdziale III,
5) Jednostkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne wyszczególnione w załączniku nr 3

§ 3

1. Urząd jest jednostka budżetową Gminy Dmosin.
2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
4. Siedzibą Urzędu jest Dmosin.

§ 4

1.Urząd jest czynny w dniach roboczych w godzinach od 8.00 do 16.00.
2.Urząd Stanu Cywilnego udziela ślubów także w niedziele, święta i dni
powszednie wolne od pracy w godzinach od 8,00 do 16,00.

2. Rozdział II

2. ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA URZĘDU

§ 5

1. Urząd stanowi aparat pomocniczy Wójta, Rady i jej komisji oraz innych
organów funkcjonujących w strukturze Gminy.
2. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego
wykonywania spoczywających na Gminie
1) zadań własnych, wynikających z ustaw, statutu , uchwał Rady,
2) zadań zleconych z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,
3) zadań przejętych w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej,
4) zadań powierzonych gminie na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego. .

§ 6

1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich
zadań i kompetencji.

2. W szczególności do zadań Urzędu należy:
1/ przygotowywanie materiałów, decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu
administracji publicznej ,
2/ wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych
wchodzących w zakres zadań gminy,
3/ zapewnienie możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i
wniosków,
4/ przygotowywanie dokumentów w celu uchwalenia budżetu oraz jego
wykonywania,
5/ realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz
uchwał i zarządzeń organów Gminy,
6/ realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy-
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy,
7/ prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w
siedzibie Urzędu,
8/ stosowanie instrukcji kancelaryjnej w zakresie przyjmowania ,
ewidencjonowania , wysyłania korespondencji, a także w zakresie
przechowywania i przekazywania akt do archiwum.


Rozdział III

ORGANIZACJA URZĘDU

§ 7

1. W Urzędzie funkcjonują referaty i samodzielne stanowiska, które przy
znakowaniu akt posługują się symbolami określonymi w regulaminie.
2. W skład Urzędu wchodzą następujące referaty:

- Referat Finansowy - SF
- Referat Oświaty, Kultury i Sportu - RO

3. W skład Urzędu wchodzą następujące stanowiska pracy:

1) Stanowisko ds. obsługi Sekretariatu i Zamówień Publicznych
używające symbolu:
- w sprawach Sekretariatu - SK
- w sprawach Zamówień Publicznych - ZP

2) Stanowisko ds. Inwestycji Gminnych i Budownictwa , Promocji i Rozwoju Lokalnego
używające symbolu:
- w sprawach Inwestycji Gminnych - IG
- w sprawach budownictwa - BUD
- w sprawach Promocji i Rozwoju Lokalnego - RL


3) Stanowisko kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, Ewidencji Ludności, Dowodów Tożsamości , Spraw Obywatelskich i Społecznych
używające symbolu
- w sprawach Urzędu Stanu Cywilnego - USC
- w sprawach Ewidencji Ludności - EL
- w sprawach Dowodów Tożsamości - DT
- w sprawach Spraw Obywatelskich i Społecznych - SO

4 ) Stanowisko ds. Gospodarki Gruntami i Nieruchomościami
używające symbolu
- w sprawach Gospodarki Gruntami i Nieruchomościami - GGN
- w sprawach Gospodarki Przestrzennej - GP

5 ) Radca Prawny
- RP
6) Stanowisko ds. Obsługi Organów Gminy i Biuletynu Informacji Publicznej
używające symbolu
- w sprawach obsługi organów Rady Gminy - OR
- w sprawach BIP - BIP
7/ Stanowisko ds. zatrudnienia i spraw organizacyjnych
używające symbolu - KSA

8/ Stanowisko ds. Dróg Publicznych, Leśnictwa i Ochrony Środowiska

używające symbolu
- w sprawach dróg publicznych - DP
- w sprawach leśnictwa i ochrony środowiska - LOŚ



9/ Stanowisko ds. Rolnictwa , Ewidencji Działalności Gospodarczej (DG), Spraw
Wojskowych i Obronnych (SW), Obrony Cywilnej ( OC), Ochrony
Informacji Niejawnych /OIN/

używające symbolu
- w sprawach rolnictwa - ROL
- w sprawach ewidencji działalności Gospodarczej - SW
- w sprawach obrony cywilnej - OC
- w sprawach ochrony informacji niejawnych - OIN


10/ Stanowisko ds. gospodarki wodnej (1/2)
używające symbolu GW


11/ Stanowisko ds. Gospodarki Komunalnej
używające symbolu - GK

12/ Sprzątaczka i pracownik gospodarczy /2 /
13/ Konserwatorzy / 6 /
14/ Kierowcy autobusów / 2 /
15/ Kierowcy samochodów strażackich / 2 /
16/ Świetlicowe / 2 /


§ 8


1. Kierownikiem Urzędu jest Wójt , który może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu Sekretarzowi.
2. W Urzędzie ustala się następujące stanowiska kierownicze:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
Kierownik Referatu Finansowego
Kierownik Referatu Oświaty, Kultury i Sportu
3. Ustala się następujący bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi
Urzędu:

Pion Wójta :

1/ Radca Prawny ,
2/ Urząd Stanu Cywilnego , Ewidencji Ludności, Dowodów Tożsamości, Spraw
Obywatelskich i Społecznych
3/ Referat Oświaty, Kultury i Sportu
4/ Stanowisko ds. Gospodarki Gruntami i Nieruchomościami,
5/ Stanowisko ds. Inwestycji Gminnych i Budownictwa , Promocji i Rozwoju
Lokalnego,
6/ Stanowisko d/s obsługi Sekretariatu i Zamówień Publicznych.



Pion Sekretarza

1/ Stanowisko ds. zatrudnienia i spraw organizacyjnych,
2/ Stanowisko ds. Ewidencji Działalności Gospodarczej (DG), Spraw Wojskowych
(SW), Obrony Cywilnej ( OC), Ochrony Informacji Niejawnych ( OIN) ,
Rolnictwa (R) ,
3/ Stanowisko ds. Obsługi Organów Gminy (OR) i Biuletynu Informacji Publicznej ,
4/ Stanowisko d/s Dróg Publicznych , Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
5/ Stanowisko d/s gospodarki wodne,
6/ Stanowisko ds Gospodarki Komunalnej


Pion Skarbnika

1/ Referat Finansowy

§ 9

1. Zadania merytoryczne poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu , określa załącznik nr 1 do regulaminu.
2. Wielkość zatrudnienia w Urzędzie określa Wójt, dokonując podziału na stanowiska pracy w poszczególnych komórkach organizacyjnych , zgodnie ze schematem organizacyjnym Urzędu.
3. Zakresy czynności na poszczególne stanowiska pracy zatwierdza Wójt , na wniosek Sekretarza Gminy, a w odniesieniu do pracowników referatu na wniosek Kierownika Referatu.
4. W uzasadnionych wypadkach mogą być tworzone i likwidowane stanowiska pracy.
5. W Urzędzie może być świadczona praca na podstawie umowy zlecenie i umowy o dzieło.
6. W Urzędzie mogą funkcjonować zespoły doradcze , opiniodawcze i wykonawcze do realizacji projektów , przedsięwzięć i zadań . Skład osobowy , zakres działania i tryb pracy zespołów określa Wójt w dokumencie o ich powołaniu o ile nie wynika to z odrębnych przepisów.



Rozdział IV

ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU

§ 10

1.Urząd działa w oparciu o następujące zasady:

1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) jednoosobowego kierownictwa,
5) kontroli wewnętrznej,
6) podziału kompetencji,
7) wzajemnego współdziałania
8) racjonalnego doboru kadry pracowniczej


§ 11



1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i
oszczędny, z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
2. Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty,
zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

§ 12

1. Jednoosobowe kierownictwo polega na obowiązku wykonywania poleceń
bezpośredniego przełożonego wynikającego ze służbowego podporządkowania.
2. Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą
odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
3. Kierownicy poszczególnych referatów są odpowiedzialni za prawidłową organizacje pracy w podległych im referatach , są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi.
4. W razie nieobecności Kierownika referatu jego obowiązki przejmują osoby
zaproponowane przez Kierownika i zaakceptowane przez Wójta.
5. Pracownicy na samodzielnych stanowiskach w Urzędzie pracują w sposób
zapewniający optymalną realizację zadań gminy i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
7. Zastępstwa aktywne i pasywne ustalane są w zakresach czynności pracowników.
8. Zasady przyznawania dodatków funkcyjnych określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich.


§ 13

1. W celu realizacji zadań o istotnym znaczeniu dla gminy Wójt może powołać
pismem okólnym Pełnomocnika działającego w jego imieniu.
2. Powołanie Pełnomocnika w trybie określonym w ust. 1 nie wymaga zmiany regulaminu organizacyjnego.







3. Rozdział V

ZAKRESY ZADAŃ WÓJTA, SEKRETARZA GMINY I SKARBNIKA GMINY

§ 14

Do zakresu zadań Wójta należy w szczególności:

1) kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych ( w tym zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych),
3) koordynowanie działalności komórek organizacyjnych Urzędu oraz organizowanie ich współpracy,
4) rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w szczególności dotyczącymi podziału zadań,
5) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
6) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
7) upoważnianie Sekretarza i pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
8) przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym od przewodniczącego rady gminy oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
9) zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Urzędu,
10) udzielanie pełnomocnictw procesowych
11) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodziom oraz zagrożeniami nadzwyczajnymi ,
12) podejmowanie czynności należących do kompetencji Wójta w sprawach nie cierpiących zwłoki , związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego ( w tym ogłaszanie i odwoływanie alarmu przeciwpowodziowego) ,
13) składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącego funkcjonowania Gminy,
14) określenie sposobu wykonywania uchwał ,
15) gospodarowanie mieniem komunalnym,
16) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa i uchwały Rady.


§ 15

Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu a w szczególności:

1) nadzór nad organizacją pracy Urzędu,
2) przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów, zarządzeń i innych aktów wewnętrznych,
3) opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy ,
4) prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,
5) przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu,
6) nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej ,
7) nadzór nad przygotowywaniem projektów uchwał,
8) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,
9) nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i nad środkami budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania , zakupy, remonty i inwestycje,
10) nadzorowanie przestrzegania rzetelnego i terminowego załatwiania interpelacji , skarg i wniosków,
11) pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie nieobecności Wójta,
12) nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów bhp i ppoż.,
13) koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
14) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.

§ 16

Do zadań Skarbnika należy:
1) koordynowanie prac związanych z planowaniem projektu budżetu gminy,
2) opracowywanie projektu budżetu gminy,
3) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu gminy,
4) opracowywanie projektów uchwał rady i aktów prawnych Wójta powodujących skutki finansowe,
5) sporządzanie okresowych sprawozdań z wykonania budżetu w pełnym zakresie szczegółowości lub w zakresie umożliwiającym bieżącą ocenę sytuacji finansowej gminy oraz przedstawianie Wójtowi stosownych wniosków,
6) przygotowywanie informacji dotyczących wykonania i zmian budżetu gminy oraz przekazywanie ich do Regionalnej Izby Obrachunkowej,
7) bilansowanie finansowych potrzeb gminy z dochodami własnymi i zasilającymi,
8) kontrola legalności dokumentów i aktów prawnych gminy dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,
9) sporządzanie analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu w tym przestrzegania dyscypliny budżetowej,
10) kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
11) sprawowanie nadzoru nad wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych,
12) nadzorowanie prowadzenia rachunkowości urzędu,
13) zapewnienie wykonywania postanowień ustaw regulujących gospodarkę finansową i majątkową gminy,
14) organizowanie obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie,
15) nadzór nad przestrzeganiem instrukcji kasowej w Urzędzie,
16) nadzór i koordynacja kontroli wewnętrznej w Urzędzie oraz w jednostkach organizacyjnych gminy
17) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.




§ 17

1. Do wspólnych zadań referatu i samodzielnych stanowisk pracy należy
przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów gminy, a w szczególności:
1) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
2) pomoc Radzie, właściwym rzeczowo komisjom Rady, Wójtowi i jednostkom organizacyjnym Gminy w wykonywaniu ich zadań,
3) przygotowywanie projektów uchwał rady i zarządzeń Wójta oraz aktów własnych Urzędu,
4) współdziałanie za Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Gminy,
5) przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji z prowadzonych działań i spraw ,
6) współdziałanie w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników danego referatu oraz Urzędu ,
7) przechowywanie akt,
8) stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt,
9) stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt,
10) prowadzenie rejestrów skarg, wniosków i listów wpływających do danego referatu oraz Urzędu,
11) przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na skargi i wnioski interesantów w trybie przewidzianym procedurą,
12) usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy,
13) dbałość o powierzone mienie Urzędu,
14) przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów bhp i ppoż,
15) wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Wójta .

§ 18

Obowiązki i uprawnienia Urzędu jako pracodawcy oraz prawa i obowiązki pracowników określa Regulamin Pracy Urzędu zatwierdzony przez Wójta .



. Rozdział VI

Akty prawne Wójta Gminy


§ 19

1. Wójt na podstawie upoważnień ustawowych podejmuje:
1) jako organ wykonawczy gminy - zarządzenia, regulujące w szczególności: sposób wykonywania uchwał Rady, sprawy gospodarowania mieniem komunalnym, wykonywanie budżetu, zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
2) jako kierownik Urzędu - zarządzenia wewnętrzne,
3) decyzje i postanowienia - w rozumieniu przepisów postępowania administracyjnego,
4) stanowiska - w celu wydania opinii, oceny, zalecenia i wytycznych,
5) pisma okólne - porządkujące wewnętrzne sprawy organizacyjne Urzędu.



§ 20


1. Zarządzenia powinny zawierać:
1) oznaczenie, nr kolejny w danym roku kalendarzowym,
2) datę podjęcia,
3) określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji prawnej,
4) wskazanie podstawy prawnej,
5) treść regulowanych zagadnień,
6) wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizacje i termin realizacji,
7) przepisy końcowe obejmujące datę wejścia w życie prawnego ( z ewentualnym wskazaniem przepisów lub aktów ulegających uchyleniu).



§ 21


1. Projekty aktów prawnych przygotowują właściwe pod względem merytorycznym komórki organizacyjne , w których zakresie leży regulowane zagadnienie.

2. Projekty aktów prawnych podlegają opiniowaniu pod względem formalno-prawnym.

3. Sekretarz przesyła akty prawne zainteresowanym jednostkom oraz
nadzoruje ich realizację a także prowadzi ich ewidencję.




Rozdział VII

Zasady ogólne podpisywania dokumentów i korespondencji Urzędu

§ 22


4. Umowy lub inne dokumenty , które mogą spowodować powstanie zobowiązań
pieniężnych , wymagają kontrasygnaty Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.

2. Wójt osobiście podpisuje:

1) zarządzenia i pisma okólne,
2) decyzje i postanowienia z zakresu administracji publicznej, do wydania których nie zostali upoważnieni inni pracownicy,
3) pisma kierowane do naczelnych organów władzy państwowej oraz naczelnych , wojewódzkich i centralnych organów administracji,
4) pisma kierowane do NIK, RIO, PIP , Izby Skarbowej i innych instytucji - w związku z prowadzonymi przez nie postępowaniami,
5) odpowiedzi na wnioski ,interpelacje i zapytania radnych,
6) pisma związane ze współpracą zagraniczną,
7) zawierające wnioski o nadanie odznaczeń państwowych i resortowych,
8) pisma i dokumenty związane ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
9) listy gratulacyjne,
10) upoważnienia i pełnomocnictwa,
11) odpowiedzi na pisma i wystąpienia posłów i senatorów
12) informacje o całokształcie działalności Urzędu i odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne

3. Dokumenty przedkładane do podpisu muszą być parafowane na jednej z kopii
przez osobę sporządzającą lub Sekretarza oraz w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego , jako nie budzące zastrzeżeń pod względem prawnym.

4. Zasady podpisywania dokumentów finansowo-księgowych określa instrukcja
obiegu dokumentów księgowych - opracowana przez Skarbnika i wprowadzona zarządzeniem przez Wójta .
5. Obieg, rejestracja, znakowanie , przechowywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej.


Rozdział VIII


Obsługa interesantów, przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków

§ 23


1. Skargi i wnioski wpływające do Urzędu rozpatrują i załatwiają:
1) Rada - w sprawach dotyczących Wójta,
2) Wójt - w sprawach dotyczących : kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych, zadań własnych gminy realizowanych przez Urząd lub
podległe jednostki.
2. Skargi i wnioski przyjmuje Wójt i Sekretarz we wtorki od 12 00 do 16 00.
3. Sekretarz i Skarbnik przyjmują skargi w sprawach załatwianych przez podległe referaty i pracowników Urzędu w godzinach pracy Urzędu.
4. Centralny rejestr skarg i wniosków wpływających do Urzędu oraz przyjętych ustnie do protokołu prowadzi Sekretarz.
5. Po zarejestrowaniu skargę (wniosek) Sekretarz przekazuje do wyjaśnienia komórkom , jednostkom lub pracownikom. Po uzyskaniu informacji i wyjaśnień Sekretarz przedstawia Wójtowi projekt odpowiedzi.



Rozdział IX

Organizacja działalności kontrolnej

§ 24

1. System kontroli obejmuje:
1) kontrole zewnętrzną, której podlegają jednostki organizacyjne gminy,
2) kontrole wewnętrzną (funkcjonalna) , której podlegają referaty i samodzielne stanowiska pracy,
2. Kontrola ma na celu zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Gminy przez poszczególne referaty , pracowników Urzędu i jednostki organizacyjne gminy.
Szczegółowe zasady kontroli finansowej w Urzędzie określa Wójt w formie odrębnych zarządzeń.



Rozdział X

Zasady udzielania informacji dziennikarzom


§ 27
1. Informacji o działalności Urzędu dziennikarzom udzielają:
1) Wójt i Sekretarz
2) Osoby wskazane przez Wójta
2. Obsługa informacyjna środków masowego przekazu odbywa się na zasadach określonych w ustawie prawo prasowe.




Rozdział XI
Postanowienia końcowe


§ 28

1. Wójt może powierzyć prowadzenie spraw w swoim imieniu Sekretarzowi.
2. Przy zmianach personalnych pracowników Urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy obowiązuje protokolarne przekazywanie zakresu zadań i obowiązków.
3. Poza zadaniami wymienionymi w zakresie zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy , Kierownik Urzędu może polecić wykonanie innych prac niż wymienione w regulaminie.
4. Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
5. Prawa i obowiązki pracowników Urzędu , zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa Regulamin Pracy Urzędu zatwierdzony przez Wójta.

Z A Ł Ą C Z N I K NR 1


ZAKRESY DZIAŁANIA POSZCZEGÓLNYCH REFERATÓW I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY W URZĘDZIE DMOSIN


§ 1

Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów gminy, a w szczególności :
- prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie materiałów
oraz projektów decyzji administracyjnych,
- pomoc Radzie , właściwym rzeczowo komisjom Rady i Wójtowi w wykonywaniu ich zadań,
- współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Gminy,
- przygotowywanie sprawozdań , ocen , analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
- współdziałanie z kadrami w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników,
- przechowywanie akt,
- stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt,
- usprawnianie własnej organizacji , metod i form pracy ,
- wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Wójta.

Ogólne obowiązki kierowników referatów i samodzielnych pracowników określa Regulamin Pracy Urzędu.


§ 2


Do zadań Referatu Finansowego należy :

- przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu Gminy oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium,
- udzielanie pomocy Wójtowi w wykonywaniu budżetu Gminy,
- zapewnianie obsługi finansowo – księgowej i kasowej urzędu,
- uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu Gminy,
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do wykonania obowiązków z zakresu sprawozdawczości,
- sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- rozliczanie inwentaryzacji,
- dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
- przygotowywanie sprawozdań finansowych,
- dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych ,podatku rolnego , leśnego , od środków transportowych oraz innych podatków i opłat pozostających w zakresie własności Gminy, a w szczególności :
a/prowadzenie ewidencji podatników
b/gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu,
c/przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat
- podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego,
- prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
- przygotowywanie danych do projektów aktów dotyczących podatków i opłat,
- przygotowywanie sprawozdań dotyczących podatków i opłat,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,
- prowadzenie księgi inwentarzowej środków trwałych.


§ 3

Do zadań Referatu Oświaty , Kultury i Sportu należy:

- prowadzenie spraw związanych z organizacją konkursów na stanowisko dyrektorów szkół oraz uczestniczenie w pracach komisji konkursowej,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli na stopień nauczyciela mianowanego,
- prowadzenie teczek akt osobowych dyrektorów szkół i przygotowywanie decyzji płacowych,
- organizacyjne przygotowywanie narad z zakresu spraw wynikających z prowadzenia oświaty,
- przygotowywanie materiałów, analiz i informacji dla potrzeb Rady Gminy i jej organów w zakresie działania referatu,
- współpraca branżowa z właściwymi związkami zawodowymi,
- nadzór nad realizacją świadczeń wynikających z Karty Nauczyciela,
- współpraca z organem nadzorującym pod względem dydaktycznym,
- współpraca z innymi instytucjami w sprawach dotyczących prowadzenia oświaty,
- czuwanie nad terminowością sporządzania arkuszy organizacyjnych szkół przez dyrektorów i przedstawiania ich odpowiednim organom celem zatwierdzenia,
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem , utrzymywaniem , nadzorowaniem i likwidacją szkół i przedszkoli,
- współpraca ze specjalistycznymi jednostkami w sprawach dotyczących problemów młodzieży i niektórych tzw. środowisk zagrożonych w zakresie pomocy i doradztwa,
- przygotowywanie i przedstawianie projektów wydatków budżetowych poszczególnych szkół, w uzgodnieniu z dyrektorami szkół i Skarbnikiem Gminy,
- przygotowywanie i przedstawianie projektów wydatków budżetowych dotyczących dowożenia uczniów do szkół oraz wydatków referatu w uzgodnieniu ze Skarbnikiem Gminy,
- systematyczna ocena wykonania budżetu poszczególnych szkół, dowożenia uczniów oraz referatu oraz sporządzanie i przedkładanie Radzie Gminy i jej organom informacji w tym zakresie,
- prowadzenie rejestru oraz rozliczanie kart drogowych dla kierowców autobusów szkolnych,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych szkół,
- sporządzanie zbiorczych sprawozdań GUS z zakresu działania szkół i referatu,
- prowadzenie ewidencji – rejestru emerytów i rencistów pracowników oświaty,
- prowadzenie spraw związanych z wynajmem autokarów,
- nadzór nad realizacją prac remontowych i inwestycji w szkołach,
- sporządzanie wniosków o pozyskanie środków finansowych na działalność bieżącą i inwestycyjną w szkołach,
- współpraca z organizacjami społecznymi w zakresie kultury i sportu.
- naliczanie wypłat dla nauczycieli i pracowników urzędu,
- prowadzenie spraw ubezpieczenia pracowników,
- prowadzenie kart wynagrodzeń,
- sporządzanie deklaracji ZUS i deklaracji na podatekk dochodowy.


§ 4

Do zadań stanowiska d/s obsługi Sekretariatu i Zamówień Publicznych należy :


- prowadzenie kontrolki delegacji służbowych,
- prowadzenie rejestru przychodzącej i wychodzącej korespondencji oraz rozprowadzanie jej wśród pracowników,
- przyjmowanie pism i interesantów zgłaszających się do Wójta bądź kierowanie ich w/g właściwości do innych pracowników Urzędu Gminy,
- obsługa interesantów ,
- obsługa kserokopiarki,
- obsługa centralki telefonicznej,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków
- przygotowywanie dokumentacji przetargowej na dostawy , usługi i roboty budowlane
- wybór odpowiednich trybów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji z przetargów,
- udział w pracach komisji przetargowej.


Do zadań stanowiska d/s Inwestycji Gminnych , Budownictwa ,Promocji i Rozwoju Lokalnego należy:


- kontrola stanu technicznego budynków i budowli komunalnych,
- planowanie konserwacji i remontów gminnych obiektów budowlanych,
- przygotowanie i prowadzenie inwestycji gminnych ,
- prowadzenie dokumentacji technicznej inwestycji gminnych,
- rozliczanie inwestycji gminnych,
- uczestniczenie w odbiorach inwestycji gminnych,
- przygotowywanie wniosków o dofinansowanie inwestycji gminnych ,
- opracowywanie materiałów promujących Gminę i opracowywanie materiałów informacyjnych o Gminie,
- inicjowanie działań na rzecz rozwoju gospodarczego Gminy,
- przygotowywanie i publikacja materiałów informacyjnych o Gminie ,działaniach organów Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych,
- utrzymywanie bieżących kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu,
- prowadzenie kroniki gminy.

Do zadań stanowiska Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, Ewidencji Ludności , Dowodów Tożsamości , Spraw Obywatelskich i Społecznych należy:
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz wydawanie zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
- przyjmowanie oświadczeń o :
a/ braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
b/ wyborze nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
c/wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
d/uznaniu dziecka,
e/nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
f/wskazaniu kandydata na opiekuna prawnego,
g/powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
- ustanowienie pełnomocnika w sprawach o ustalenie ojcostwa i o roszczenia alimentacyjne,
- wydawanie zaświadczeń o stanie rodzinnym w postępowaniu o zwolnienie od kosztów sądowych osób fizycznych,
- stanowienie pełnomocnika w sprawach o przysposobienie,
- składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych dokumentów w celu odtworzenia akt sądowych,
- sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów oraz prowadzenie akt zbiorowych w tym zakresie,
- wydawanie odpisów, wypisów i zaświadczeń z ksiąg stanu cywilnego,
- prowadzenie wykazów sporządzonych aktów,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach przewidzianych w ustawie o aktach stanu cywilnego,
- przekazywanie ksiąg 100-letnich do Archiwum Państwowego,
- współpraca ze Stacją Łączności Komputerowej PESEL i Rządowym Centrum Informacyjnym, organami ewidencji ludności oraz urzędami stanu cywilnego,
- wydawanie poświadczeń obywatelstwa polskiego i zaświadczeń o jego utracie,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
- prowadzenie kartotek ewidencji ludności , prowadzenie rejestry zameldowań dla pobytów czasowych ponad 2 miesiące,
- współpraca z organami Policji w zakresie dyscypliny meldunkowej,
- prowadzenie na bieżąco aktualizacji rejestru wyborców oraz spisu wyborców,
- zawiadamianie WKU o zmianie w ewidencji ludności w zakresie osób podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej,
- prowadzenie zameldowań i wymeldowań mieszkańców RP, cudzoziemców oraz wydawanie decyzji w tym zakresie,
- prowadzenie spraw związanych z przeprowadzeniem zbiórek publicznych,
- przyjmowanie wniosków o wydanie dowodów osobistych,
- przetwarzanie danych osobowych,
- zgłoszenie zbioru danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.


Do zadań stanowiska d/s Gospodarki Gruntami i Nieruchomościami należy:

- gospodarowanie i zarządzanie komunalnymi gruntami zabudowanymi i
przeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę , w tym
ich zbywania , oddawania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie , dzierżawę,
użyczenie, w trwały zarząd,
- ustalania ich wartości cen i opłat za korzystanie z nich,
- organizowanie przetargów na zbywanie praw własności nieruchomości stanowiącego własność gminy,
- podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
- nabywanie nieruchomości niezbędnych do realizacji zadań Gminy,
- prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przejmowaniem w drodze umowy nieruchomości wchodzących w skład zasobu własności nieruchomości rolnej Skarbu Państwa,
- komunalizacja gruntów,
- prowadzenie ewidencji gruntów komunalnych,
- przyjmowanie materiałów do dokumentów planistycznych gminy,
- koordynacja i obsługa działań związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem dokumentów planistycznych,
- koordynacja i obsługa działań związanych z wprowadzeniem zadań rządowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- przechowywanie planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie odpisów,
- ocena zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy,
- dokonywanie analiz wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie spraw związanych z zagospodarowaniem terenu,
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- administrowanie, gospodarowanie i zarządzanie gminnym zasobem lokalowym oraz nieruchomościami budynkowymi,
- przedstawianie propozycji wysokości stawek czynszów i opłat za lokale i nieruchomości budynkowe,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem nazw miejscowości , ulic i obiektów fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości,
- prowadzenie zbioru pozwoleń na budowę wydawanych przez Starostwo.




Do zadań stanowiska ds zatrudnienia i spraw organizacyjnych należy:

-
prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt
osobowych pracowników,
- organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników,
- przygotowywanie materiałów umożliwiających podejmowanie czynności z zakresu prawa pracy,
- przygotowywanie projektów planów urlopów wypoczynkowych,
- przygotowywanie i wydawanie świadectw pracy,
- ewidencja czasu pracy pracowników,
- kompletowanie wniosków emerytalno- rentowych,
- prowadzenie spraw BHP, pełnienie funkcji doradczych i kontrolnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy , a w szczególności:
a/okresowa analiza stanu bhp,
b/przeprowadzanie kontroli warunków pracy,
c/zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp,
d/rejestracja ,kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy ,
e/udział w dochodzeniach powypadkowych,
f/współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników zatrudnionych w ramach robót
publicznych i robót interwencyjnych na terenie Gminy oraz współpraca z organami
zatrudnienia,
- współpraca z jednostkami OSP Gminy Dmosin a w szczególności w sprawach:
a/ wystawiania kart drogowych i rozliczanie z paliwa kierowców samochodów pożarniczych OSP zgodnie z ustalonymi normami zakładowymi,
b/rozliczanie członków OSP biorących udział w akcjach ratowniczych,
c/prowadzenie ewidencji jednostek i członków OSP,
d/ prowadzenie ewidencji majątku trwałego i wyposażenia gminnych jednostek OSP
- organizowanie pod względem technicznym obchodów rocznic , świąt narodowych itp. W Urzędzie Gminy,
- spisywanie oświadczeń i zeznań świadków,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej wyroków sądowych osób skazanych do odbycia kary na cele publiczne,
- zapewnianie pracownikom urzędu materiałów biurowych , druków i formularzy oraz wyposażenia w pieczątki – ich ewidencja,
- zaopatrywanie w tablice urzędowe , informacyjne i szyldy,
- roczne rozliczanie inwentaryzacji,
- przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub odkryciu wykopaliska i niezwłoczne powiadomienie o tym fakcje Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
- współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie opieki nad zabytkami Gminy Dmosin,
- prowadzenie spraw związanych z kwaterami wojennymi na cmentarzach Gminy Dmosin,
- załatwianie spraw związanych z zaleceniami Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej,
- prowadzenie spraw dotyczących grupowego ubezpieczenia pracowników,
- prowadzenie archiwum Urzędu Gminy.

Do zadań stanowiska ds Dróg Publicznych , Leśnictwa i Ochrony Środowiska należy:

- wydawanie opinii w sprawie zaliczania drogi do kategorii dróg zakładowych i gminnych,
- wydawanie opinii w sprawie zaliczania dróg do kategorii dróg powiatowych,
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem , finansowaniem i, budową i modernizacją oraz utrzymaniem i ochroną dróg gminnych oraz dojazdowych do gruntów rolnych,
- orzekanie o przywróceniu pasa drogi gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem udziału jednostek gospodarki uspołecznionej w kosztach budowy , modernizacji , utrzymania i ochrony drogi zakładowej w przypadku , gdy droga zakładowa stanowi dojazd do więcej niż jednej jednostki a jednostki te nie ustaliły tego udziału w drodze porozumienia,
- koordynacja i obsługa w współpracy z innymi zarządami dróg publicznych,
- wykonywanie zadań związanych z budową modernizacją, utrzymaniem bieżącym i zimowym oraz ochroną dróg powiatowych na terenie gminy , a mianowicie:
a/opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
b/opracowywanie projektów planów finansowych budowy , utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
c/pełnienie funkcji inwestora,
d/utrzymywanie nawierzchni dróg, chodników , obiektów inżynieryjnych,urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
e/realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
f/koordynacja robót w pasie drogowym,
g/wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego oraz naliczanie i pobieranie opłat z tego tytułu,
h/wydawanie decyzji na umieszczenie reklamy w pasie drogowym.
i/prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
j/przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
k/wykonywanie robót interwencyjnych , robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
l/przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników, wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów , gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
ł/ dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
m/sadzenie , utrzymywanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym poza obszarami zabudowanymi,
- wydawanie decyzji o przeznaczeniu gruntów nieleśnych lub nieużytków do zalesienia,
- wydawanie zezwoleń na zalesienie gruntów rolnych, które nie zostały przeznaczone do zalesienia,
- nadzór nad działalnością spółek leśnych,
- wydawanie decyzji na usunięcie drzew i krzewów oraz prowadzenie spraw związanych z wymierzaniem kary pieniężnej za samowolne usunięcie,
- prowadzenie spraw związanych z ustanowieniem parków wiejskich, określenie ich granic oraz sposobu wykonywania ochrony,
- prowadzenie spraw dotyczących uznania za park wiejski terenów , na których znajduje się starodrzew,
- prowadzenie spraw związanych z zagrożeniem powodzią , w szczególności w zakresie;
a/zobowiązania do wykonania prac zabezpieczających przed powodzią,
b/przyznawania odszkodowań za straty z tytułu udziału w ochronie przed powodzią,
- realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o ochronie zwierząt , w tym wydawanie zezwoleń na posiadanie psów ras uznanych za agresywne,
- przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu o zachorowanie lub zachorowaniu zwierząt na chorobę a w przypadku wałęsanie się psa chorego lub podejrzanego o wściekliznę, podjęcie starań mających na celu schwytanie lub zabicie a w razie niemożności dokonania tego powiadomienie sąsiednich gmin i najbliższego komisariatu policji,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska wynikających z ustawy Prawo Ochrony Środowiska i ustawy o odpadach oraz dbałość o utrzymanie porządku i czystości,
- nadzór nad sprawnością oświetlenia ulicznego na terenie gminy,
- udział w pracach komisji ds szacowania skutków klęsk żywiołowych,
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy Prawo wodne.

Do zadań stanowiska ds. Gospodarki Komunalnej należy:

- nadzór nad działalnością z zakresu zaopatrzenia wsi w wodę z wodociągów
gminnych,
- planowanie i nadzór nad wykonywaniem bieżących remontów wodociągów gminnych,
- nadzór nad utrzymaniem ujęć wody we właściwym stanie sanitarnym i porządkowym,
- dokonywanie odbiorów technicznych przyłączy,
- wydawanie warunków technicznych na przyłączenie do wodociągu,
- udział w przeglądach i odbiorach końcowych budowy nowych urządzeń wodociągowych,
- współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego,
- nadzór nad pracą konserwatorów wodociągów gminnych.

Do zadań stanowiska ds Rolnictwa, Ewidencji Działalności Gospodarczej, Spraw Wojskowych i Obronnych , Obrony Cywilnej, Ochrony Informacji Niejawnych należy:

-prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej , wydawanie decyzji
administracyjnych w tym przedmiocie oraz wydawanie wypisów, odpisów,
zaświadczeń, poświadczeń w tym zakresie,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w ramach limitów ustalonych dla gminy ,
- współdziałanie w działaniach na rzecz ochrony konsumenta podejmowanych przez odpowiednie czynniki kontrolne oraz w sprawach dotyczących przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- prowadzenie spraw w zakresie łowiectwa i współdziałanie z dzierzawca lub zarządem obwodu łowieckiego,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną gruntów przed zasiewami lub nasadzeniami o nieodpowiedniej zdrowotności,
- przyjmowanie informacji o pojawieniu się chorób , szkodników lub chwastów oraz wzywanie do wykonania określonych czynności powodujących ich zwalczanie,
- wydawanie zezwoleń na uprawę maku, konopi,
- aktualizacja druków poborowych na podstawie kartoteki stałych mieszkańców oraz na podstawie kartoteko pobytów czasowych ponad 2 miesiące,
- przyjmowanie oraz nadzór nad terminowym i właściwym rozplakatowywaniem obwieszczeń w zakresie rejestracji oraz stawiennictwa przed wojskową komisją poborową,
- wzywanie do rejestracji przedpoborowych,
- przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych,
- sporządzanie list przedpoborowych i poborowych,
- wzywanie do stawienia się przed komisją poborową,
- branie udziału w pracach komisji,
- prowadzenie rejestru poszukiwanych przedpoborowych i poborowych,
- współpraca w tym zakresie z WKU,
- przygotowywanie decyzji w celu przyznania i wypłacania zasiłków na utrzymanie rodzin żołnierzy i zwalniania żołnierzy z odbywania służby wojskowej,
- przechowywanie dokumentacji akcji kurierskiej,
- opracowanie planu akcji kurierskiej i jego uzgodnienie z właściwymi organami oraz przeprowadzanie stałej aktualizacji w tym zakresie,
- opracowanie decyzji w celu nałożenia świadczeń osobistych w ramach akcji kurierskiej,
- przechowywanie kart powołania do odbycia przeprowadzonych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną tajemnicy państwowej i służbowej, a w szczególności:
a/zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
b/ochrona systemów i sieci informatycznych,
c/kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
- wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa ,
- nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w jednostce organizacyjnej,
- kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów w kancelarii tajnej oraz w jednostkach organizacyjnych.
1.Wykonywanie zadań Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
2.Prowadzenie spraw dotyczących przygotowań i realizacji przedsięwzięć
obrony.
3.Przeprowadzanie czynności związanych z wykonaniem powszechnego
obowiązku obrony.
4.Tworzenie formacji obrony cywilnej.
5.Wskazywanie osób na stanowisko komendanta formacji po zasięgnięciu
opinii lekarza publicznego ZOZ.
6.Przygotowywanie na podstawie decyzji Rady Ministrów decyzji w sprawie
przygotowania do samoobrony.
7.Planowanie działalności w zakresie realizacji zadań Obrony Cywilnej.
8.Opracowanie i aktualizowanie przy współudziale referentów i innych
zainteresowanych instytucji planów, programów, wytycznych, oraz innych
dokumentów dotyczących przygotowania i działania Obrony Cywilnej w
Gminie.
9.Organizowanie i aktualizowanie przez jednostki organizacyjne na terenie
gminy zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w tym ustalenie
zadań szczególnych oraz trybu ich realizacji.
10.Przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny oraz
wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony,
określonego w ustawach.
11.Organizowanie szkolenia i ćwiczeń Obrony Cywilnej oraz szkolenia ludności
w zakresie powszechnej samoobrony, a także propagowanie przysposobienia
obronnego młodzieży szkolnej.
12.Przygotowanie i zapewnienie działania systemu powszechnego ostrzegania i
alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń.
13.Koordynowanie i nadzorowanie przygotowania rozśrodkowania załóg
zakładów pracy i ewakuacja pozostałej ludności oraz akcji ratowniczych i
udzielanie pomocy poszkodowanym.
14.Koordynacja przedsięwzięć i nadzór nad nimi w zakresie zapewnienia
środków transportowych niezbędnych do rozśrodkowania i ewakuacji oraz
akcji ratunkowych.
15.Koordynacja i współudział w planowaniu i przygotowaniu odpowiednich
pomieszczeń, warunków bytowych, pomocy lekarskiej dla osób
podlegających rozśrodkowaniu i ewakuacji bądź też przybyłych na teren
gminy w ramach rozśrodkowania oraz zapewnienie warunków do
funkcjonowania szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych dla
młodzieży ewakuowanej.
16.Tworzenie zastępczych miejsc szpitalnych i punktów zabiegów specjalnych.
17.Koordynowanie i nadzór nad ochroną płodów rolnych i zwierząt
gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz a także ujęć i urządzeń
wodnych przed środkami rażenia.
18.Prowadzenie działalności popularyzacyjnej oraz upowszechnianie osiągnięć
Obrony Cywilnej.
19.Z upoważnienia szefa Obrony Cywilnej-Wójta, prowadzenie działalności
kontrolnej z zakresu gotowości i realizacji zadań Obrony Cywilnej w
podległych instytucjach i Zakładach Pracy, jednostkach spółdzielczych i
organizacjach społecznych.
20.Wykonywanie innych zadań określonych przez Szefa Obrony Cywilnej
Kraju i Szefa Obrony Cywilnej w województwie-Wojewody oraz Szefa
Obrony Cywilnej gminy-Wójta.
21.Współpraca z organami wojskowymi w sprawach z zakresu Obrony
Cywilnej.
22.Prowadzenie magazynu sprzętu Obrony Cywilnej.
23.Sporządzanie grafików dyżurów oraz nadzór nad pełnieniem tych dyżurów w
Urzędzie Gminy w ramach Obrony Cywilnej.
24.Nadzorowanie funkcjonowania radiostacji.
25.Tworzenie i aktualizacja planu nadzwyczajnych zagrożeń.
26.Gospodarka sprzętem Obrony Cywilnej oraz jego okresowa inwentaryzacja.


Do zadań stanowiska ds gospodarki wodnej należy:

- realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo wodne – w części dotyczącej melioracji
a w szczególności ustalanie potrzeb oraz kontrolowanie prowadzonych robót w zakresie prowadzenia ewidencji urządzeń melioracyjnych,
- branie udziału w odbiorach robót melioracyjnych,
- nadzorowanie działalności spółek wodnych.

Do zadań stanowiska do spraw obsługi prawnej należy:

- opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych Rady Gminy, Wójta oraz decyzji administracyjnych wydanych w ramach kompetencji gminy,
- informowanie pracowników urzędu o zmianach w przepisach prawnych,
- reprezentowanie gminy przed sądem i innymi organami administracyjnymi ,
- współpraca w zakresie obsługi prawnej gminnych jednostek organizacyjnych,
- opiniowanie wszelkich umów pod względem prawnym zawieranych przez urząd.



Do zadań stanowiska ds Obsługi Organów Gminy i Biuletynu Informacji Publicznej należy:

- wykonywanie obsługi kancelaryjno-technicznej Rady Gminy i poszczególnych komisji Rady Gminy,
- udział w przygotowywaniu i zapewnienie dostarczenia materiałów na sesje Rady i posiedzenia komisji Rady Gminy ,
- prowadzenie dokumentacji Rady Gminy i poszczególnych komisji w tym rejestru uchwał, wniosków i opinii,
- prowadzenie korespondencji Rady Gminy i komisji,
- prowadzenie rejestru wniosków i interpelacji radnych,
- opracowywanie z Przewodniczącym Rady i Wójtem projektów planów pracy Rady Gminy i jej organów,
- współdziałanie z Przewodniczącym Rady i Przewodniczącymi poszczególnych komisji w zakresie przygotowywania projektów uchwał i projektów aktów prawa miejscowego,
- współdziałanie z Sekretarzem Gminy , pracownikami Urzędu Gminy i Radcą Prawnym w celu przygotowania projektów uchwał Rady Gminy,
- załatwianie spraw związanych z nadawaniem odznaczeń i honorowego obywatelstwa gminy,
- udział w organizowaniu wyborów na terenie gminy,
- obsługa dyżurów Przewodniczącego Rady,
- obsługa kancelaryjno-techniczna zebrań wyborczych sołtysów i rad sołeckich,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej zgodnie z przepisami ustawy o dostępie
do informacji publicznej,
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.

Do zadań kierowców autobusów należy:

1. Wykonywanie dowozu dzieci szkolnych w zakresie i godzinach ustalonych dla
potrzeb szkół. 2. Wykonywanie dowozu dzieci szkolnych na basen, do teatru, kina i imprezy
organizowane w ramach zajęć szkolnych.
3. Wykonywanie innych przewozów zleconych przez Wójta Gminy.
4. Mycie, konserwacja, drobne naprawy i udział w naprawach pojazdu.
5. Codzienne sprawdzanie stanu hamulców, ogumienia, świateł, oleju i innych
zespołów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy i właściwą
6. Dokonywanie zakupów części zamiennych, paliwa, oleju i innych
materiałów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
7. Terminowe rozliczanie się z kart drogowych.
9. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas wsiadania, wysiadania i przewozu
osób.
10.Terminowe dokonywanie przeglądu stanu technicznego pojazdu

Do zadań kierowców OSP należy:

1. Prowadzenie obsługi samochodów pożarniczych oraz sprzętu silnikowego.
a) uzupełnianie paliwa
b) uruchamianie silników i kontrolowanie działania przyrządów pomiarowych(ciśnienia oleju, temperatury i ładowanie baterii akumulatorowych)
c) sprawdzanie instalacji elektrycznej i układu hamulcowego oraz stanu ogrzewania
d) sprawdzanie świateł, syren alarmowych oraz łączności
2. Udział i pomoc w pracach związanych z obsługą techniczną dotyczącą samochodów pożarniczych, sprzętu silnikowego i wyposażenia pozostałego.
3. Mycie, czyszczenie i konserwacja sprzętu przeciwpożarowego oraz pojazdów pożarniczych.
4. Dbałość o porządek i czystość w pomieszczeniu garażowym i jego otoczeniu.
5. Dokonywanie stałej kontroli ilościowego i jakościowego stanu wyposażenia pożarniczego znajdującego się na stanie jednostki OSP.
6. Udział we wszystkich zajęciach bojowych, szkoleniowych i gospodarczych oraz innych przewidzianych dla członków OSP.
7. Obsługa pojazdów i motopompy w celu przeprowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczej lub ćwiczeń w przypadku alarmu.
8. Zachowanie gotowości do obsługi pojazdu i motopompy w przypadku alarmu o każdej porze dnia i nocy.
9. Terminowe rozliczanie się z kart drogowych.
10. Terminowe dokonywanie przeglądów technicznych pojazdów i sprzętu przeciwpożarowego.

Do zadań konserwatorów wodociągów należy:


1. Dokonywanie zamknięcia lub ograniczenia dopływu wody w przypadkach:
a) braku wody w ujęciu
b) zanieczyszczenia wody w urządzeniach w sposób stwarzający zagrożenie dla zdrowia
c) konieczności przeprowadzenia napraw urządzeń wodociągowych
d) uszkodzenia instalacji odbiorcy stwarzających niebezpieczeństwo
e) pożaru i potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych
f) awarii urządzeń stwarzających zagrożenie dla życia ludzi i zwierząt oraz powstaniu szkód materialnych
g) wyłączenia i ograniczenia dostawy energii elektrycznej
2. W sprawach wymienionych w pkt. 1 (a - g) konserwator jest obowiązany niezwłocznie powiadamiać Wójta i Zarząd Gminy oraz mieszkańców na terenie działania wodociągu.
3. Nadzór nad utrzymaniem i eksploatacją wodociągu wiejskiego w zakresie:
a) bezpośredniej obsługi wszystkich urządzeń na ujęciach wody zgodnie z instrukcją obsługi urządzeń
b) usuwanie awarii urządzeń stacji wodociągowych i na sieci wodociągowej
c) planowanie i uczestnictwo w wykonywaniu bieżących remontów hydroforni oraz malowanie armatury wodociągowej i ogrodzenia budynku hydroforni
d) utrzymanie ujęć wody we właściwym stanie sanitarnym i porządkowym
e) zgłoszenie pracownikowi urzędu konieczności przeprowadzenia okresowych badań instalacji elektrycznych i odgromowych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie
f) zgłoszenie pracownikowi urzędu konieczności przeprowadzenia okresowych kontroli wykonywanych w ramach nadzoru nad zbiornikami ciśnieniowymi przez Urząd Dozoru Technicznego i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie
g) informowanie Wójta Gminy i mieszkańców o planowanych przerwach w dostawie wody oraz o występujących awariach
4. Prowadzenie ewidencji technicznej urządzeń i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.
5. Dbałość o armaturę wodociągową, tj. między innymi hydranty, zasuwy i bieżąca ich konserwacja.
6. Udział w przeglądach i odbiorach końcowych budowy nowych urządzeń wodociągowych oraz plombowanie urządzeń pomiarowych odbioru wody i ich okresowa kontrola.
7. Terminowe naliczanie i ściągalność opłat za wodę od odbiorców indywidualnych i jednostek organizacyjnych.
8. Miesięczne bilansowanie odbiorców zużycia wody w porównaniu z odczytem wodomierza głównego zużycia wody oraz usuwanie przyczyn ewentualnych niezgodności w tym zakresie.
9. Prowadzenie codziennie kontroli odczytów wodomierza poboru wody w studni oraz odczytu wodomierza w hydroforni i prowadzenie ewidencji z tego zakresu.
10. Dbałość o porządek, estetykę i czystość na terenie całej hydroforni.
11. Badanie raz na kwartał statycznego i dynamicznego poziomu lustra wody.
12. Kontrola odpowiedniego opomiarowania dostarczanej wody u poszczególnych odbiorców. 13.Informowanie pracownika Urzędu Gminy o stwierdzonych kradzieżach wody.


Do zadań konserwatora oświetlenia ulicznego należy :



1 .Wykonywanie czynności konserwacyjnych urządzeń oświet1eniowych dróg
na terenie gminy
a/ og1ędziny tras obwodów oświet1eniowych napowietrznych i kab1owych, stanu widocznych części przewod6w, głównie ich połączeń i osprzętu, stanu czystości opraw i źródeł światła.
b/ og1ędziny stanu świecenia źródeł światła, nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie d1a dróg w gminie
c/ naprawy nieprawidłowości stwierdzonych podczas og1ędzin , w wyniku
zgłoszeń rek1amacyjnych, obejmujące wymiany uszkodzonych źródeł
światła, opraw, wysięgnik6w, elementów układu zasilania i sterowania
dławik6w, kondensatorów, bezpieczników, naprawy i wymiany uszkodzonych
kabli i zerwanych przewodów oświetleniowych osprzętu kablowego i
przewodowego tych obwodów (izolatory, mufy kablowe, odgromniki itp./
d/ przeglądy tablic oświetleniowych i przekaźnikowo-stero¬wniczych w
terminach nie rzadziej niż raz w roku obejmujące sprawdzenie stanu
technicznego tablic, połączeń prądowych i działań urządzeń sterowania,
wymiany uszkodzonych elementów (zegary sterujące, łączniki, bezpieczniki
itp./ 2 . Naprawy uszkodzeń i awarii urządzeń oświetlenia oraz szkód, zniszczeń i
dewastacji powstałych wskutek działania osób postronnych..
3 Informowanie Wójta Gminy a w przypadku takiej konieczności także i
właściwe organy o stwierdzonych faktach szkód, zniszczeń i dewastacji.
4. W wypadku niemożliwości podjęcia natychmiastowej naprawy. z powodów
organizacyjnych i materiałowych dokonywanie zabezpieczenia miejsc występowania takich uszkodzeń i awarii , które powodują zagrożenie dla życia i zdrowia ludzkiego, bezpieczeństwa środowiska i strat w majątku
5. W zakresie punktów oświetlenia oraz godzin ich uruchamiania stosować się
ściśle do wskazówek Wójta Gminy.
6. Uzupełnianie braków oświetlenia w ustalonych przez Wójta Gminy w
punktach niezwłocznie po otrzymaniu informacji z jakiegokolwiek źródła lub w
wyniku dokonanego przeglądu.
7. Dokonanie drobnych zakupów materiałów niezbędnych do prowadzenia
i wykonywania czynności eksploatacyjno-konserwujących.
8. Zakupione materiały winny być odnotowane prowadzonej dokumentacji.
rozliczone po przedstawieniu rachunków w ramach posiadanej na ten cel
zaliczki.
9.Przy realizacji zakupów należy kierować się celowością , oszczędnością i gospodarnością przestrzegając jednocześnie przepisy ustawy o zamówieniach publicznych.
10.Naprawy i czynności eksploatacyjno-konserwacyjne przekraczające zwykły
zakres wymagają odbioru technicznego z udziałem upoważnionego
pracownika 11.Prowadzeni kontroli odczytów liczników zużycia energii
elektrycznej
12.Prowadzenie ewidencji zużycia energii przy drogach gminnych,
powiatowych i wojewódzkich dla potrzeb działu finansowego Urzędu Gminy.
13.Usuwanie drobnych awarii w budynkach będących własnością gminy.


Do zadań robotnika gospodarczego należy:


1.Wykonywanie drobnych napraw gospodarczych w pomieszczenia biurowych
oraz w pomieszczeniach piwnicznych urzędu.
2.Wykonywanie drobnych napraw gospodarczych dotyczących funkcjonowania
budynku gminy.
3.Wykonywanie prac związanych z właściwą estetyką i zagospodarowaniem
terenu wokół budynku Urzędu Gminy, przy pomnikach , kwaterach i
mogiłach wojennych.
4.Utrzymanie porządku i czystości w siedzibie Urzędu Gminy, w piwnicy oraz
na chodniku i placu w sąsiedztwie budynku urzędu.
5. W okresie zimowym odśnieżanie schodów prowadzących do budynku i
chodnika przed Urzędem Gminy.
6.W zależności od potrzeb uczestniczenie we wszystkich pracach związanych z
techniczną obsługą Urzędu Gminy i Rady Gminy.
7.W sezonie grzewczym obsługa kotłowni centralnego ogrzewania.
8.Utrzymanie porządku i czystości w kotłowni, czuwanie nad właściwym
funkcjonowaniem kotłowni ( kontrolowanie ciśnienia i stanu oleju oraz kontakt
z serwisem kotłowni).
9.Spisywanie stanu liczników centralnego ogrzewania w:
OSP Dmosin
GS Dmosin
Urząd Gminy

Do zadań sprzątaczki należy:

1.Otwieranie budynku Urzędu Gminy i pomieszczeń biurowych
2. Otwieranie budynku Urzędu Gminy i pomieszczeń biurowych w wolną
sobotę , w którą odbywają się śluby w USC lub inne uroczystości
okolicznościowe.
3. Codzienne systematyczne sprzątanie pomieszczeń biurowych, socjalnych , sali
konferencyjnej, korytarzy i znajdujących się w nich umeblowania w niżej
wymienionym zakresie:
1) mycie i pastowanie podłóg,
2) mycie drzwi i okien,
3) mycie mebli biurowych, parapetów , aparatów telefonicznych i innych
urządzeń biurowych według potrzeb,
4) pielęgnowanie kwiatów.
4. pranie firan wg potrzeb.
5. dbałość o mienie społeczne i informowanie o brakach i uszkodzeniach sprzętu.
6. dbałość o oświetlenie budynku Urzędu Gminy.
7. obsługa posiedzeń komisji i Sesji Rady Gminy w zakresie przygotowania
napojów i szklanek.
ZAŁĄCZNIK NR 2

SCHEMAT ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY DMOSIN

( Schemat organizacyjny urzędu należy sporządzić ściśle według postanowień o organizacji urzędu, zawartych w regulaminie ).

Załącznik nr 3
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Dmosin




WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY




1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dmosinie
2. Gminna Biblioteka Publiczna w Dmosinie
3. Szkoła Podstawowa w Dmosinie
4. Szkoła Podstawowa w Kolacinie
5. Gimnazjum w Dmosinie
















































Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 marca 2006 15:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 2808
17 marca 2006 15:34 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
17 marca 2006 15:17 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu